HALV ÅTTA HOS MIG

Ja här hemma så har jag fastnat för programmet halv åtta hos mig och förra veckan så var det en av deltagarna som gjorde en efterrätt som såg väldigt god ut och när vi var på middag hemma hos Anna och Olle så bestämde vi oss för att testa den och den var supergod! Jag och David åt upp resterna på Lördagen och då var den ännu goare så det är ett tips, att göra den dagen innan man ska äta den och blir det mycket över så är det bara att frysa in den. Testa att servera den med hallon till, supergott.

 Botten
400 400 g mandelmassa
4 4 st äggvitor
smör

Chokladkräm
4 4 st äggulor
1 1 dl mellangrädde
1 1 dl socker
100 100 g mörk blockchoklad
150 150 g margarin
50 50 g rostad flagad mandel


1. Botten: Riv mandelmassa grovt. Vispa äggvitor till hårt skum och blanda samman. Rita ut 2 st ringar på bakplåtspapper t ex efter en mattallrik och smörj med smör. Bred ut massan jämt och grädda rundlarna i 175 grader i ca 15 min. Ta ut och låt svalna.

2. Chokladkräm: Sjud upp gulor, grädde och socker. Lägg ner blockchoklad i bitar sedan fettet, låt sjuda några minuter (ej koka). Ta av och låt krämen svalna.

3. Bred ut krämen mellan och ovanpå mandelbottnarna. Garnera med rostad flagad mandel.

4. Servera med olika bär el frukter samt lättvispad grädde.




www.recept.nu är allting taget ifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0